terus thabat~

Posted: February 16, 2012 in Uncategorized

gerhana, diriku terkesan tatkala membaca email ini.
moga ia jadi pembakar semangatku untuk terus thabat bersama jamaah~

 

Assalamualaykum wbt,

Gembira rasanya melihat posting bertalu-talu dalam I-Medik setelah sekian lama sunyi🙂

Diucapkan selamat kembali buat Karimah, walaupun tak pernah berjumpa, amat menghargai usaha melapor diri, diharapkan menjadi budaya bagi setiap dari kita yang pernah mengenali dan mengikuti program ISMA dimana jua kita berada.

Disini sukalah kiranya akak berkongsi tentang sesuatu yang menjadi pesan Rasululullah SAW, ya’ni Melazimi Sunnah dan Jamaah.

1). Ibnu Umar menceritakan, pernah suatu hari, ayahnya Umar Al-Khattab berkata dalam khutbahnya di Jabiah:” Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w. bangun ketika bersama kami dan berkata,” Sesiapa di kalangan kamu yang menginginkan tempat tinggal di syurga, maka dia hendaklah melazimi jamaah, sesungguhnya syaitan itu bersama orang yang berseorangan dan lebih jauh dari orang yang berdua.”

2). Dari Arjafah, beliau berkata;” Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda,” Tangan (pertolongan) Allah bersama jamaah, dan syaitan itu bersama dengan orang yang meninggalkan jamaah.”

3). Dari Usamah bin Syarik, beliau berkata,” Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda,” Tangan (pertolongan) Allah itu bersama jamaah, maka barangsiapa yang mengasingkan diri dari jamaah, syaitan akan menyambarnya seperti mana serigala menerkam kambing yang terpisah dari kawanannya.”

Maka tidak syak lagi, bersama-sama dalam jamaah, bersama2 sahabat2 kita yang mempunyai satu objektif ke arah memartabatkan Islam, adalah sesuatu yang menjadi strategi individu yang cintakan syurgaNya (rujuk hadis 1) dan mengwaspadakan dirinya dari tipudaya syaitan (hadis2,3).

Jadi adalah tanggungjawab kita dengan segera menggabungkan diri semula dengan jamaah tatkala kita pulang, dengan cara melapor diri melalui apa jua medium yang ada, email, telefon, sms, twitter hatta facebook sekalipun. Tidak ada senggang waktu untuk berlama-lamaan ‘berehat’ kerana syaitan tidak putus asa membisikkan rasa malu, kekok, ingin buat hal sendiri dan akhirnya futur (keciciran) dari gerak kerja jamaah yang telah dilaziminya di alam belajar.

Pesanan ini juga kepada adik-adik dan sahabat-sahabat yang telah lama pulang, dan telah lama juga ‘berehat’, telah mula untuk menguzurkan diri, satu demi satu program dakwah dan tarbiyah. Email tidak dibalas, panggilan telefon tidak dijawab, ‘missed call’ dibiar, etika professional seolah2 ada ‘double standard’, tidak terpakai untuk panggilan dakwah. Tidak mahukah kalian, tempat tinggal disyurga?

Walaupun seruan berjemaah ini kita sahut seikhlas mungkin kerana Rasululullah SAW berpesan begitu, namun Allah yang maha Esa tetap mengurniakan kemanisan dalam susah payah beriltizam dan thabat (consistent)di jalan ini.

Pengalaman sendiri dalam kesibukan kerjaya dan menyambung pengajian peringkat tinggi, tidak sedikit saham jamaah dalam memberi semangat kepada diri ini (it’s a kind of simbiosis, where, as I was hoping I am helping out jamaah, I was ‘pushed’ and benefited from jamaah a lot). Persahabatan paling jujur ada dalam jamaah ini.

Sahabat pernah menemani ketika sakit bersalin, walau tidak diminta. Sahabat membantu mengazankan anak. Sahabat mengingatkan, Hari Maulidurrasul telah tiba, maka tersentaklah kita dari kesibukan dan cepat2 dipersiapkan aktiviti yang perlu untuk anak2. Sahabat memberi dorongan bentuk pendidikan bagaimana yang patut menjadi acuan untuk anak2. Meyakinkan kita tentang tahfizul quran generasi akan datang.

Sesaat tidak pernah rasa rugi bertapak atas jalan ini (meminjam moto seorang sahabat yang sangat benar)

Maka adik-adik sekalian, buatlah keputusan yang paling penting.

Lazimilah berjamaah, kerana itu seruan Rasulullah SAW….

Dr Rafidah

ref : buku Talbis Iblis karangan Ibn Al Jauzi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s