alahai si burung pipit…

Posted: November 24, 2008 in Life is Real

420265754_64699f2b82Tertarik dengan cerita ini, terasa ingin dikongsi bersama. Wahai ikhwah, nikmatinya dengan fikiran yang matang ye!

Ketika api sedang marak membakar tungku api nabi Ibrahim, datanglah si burung pipit menyaksikannya. Terlintas difikirannya untuk membuat sesuatu. Dengan susah payahnya, ia lantas mencicip sedikit air lalu mencurahkan ke atas tungku api itu. Walaupun si burung pipit ini tahu yang airnya itu tidak mampu memadamkan api yang marak, tetapi yakin usahanya dipandang Allah dan cukup menjadi bukti perlepasan apabila ditanya di akhirat kelak.

Alahai si burung pipit… masih berusaha melakukan sesuatu walaupun ia kelihatan sia-sia. Namun, hujah perbuatannya itu di depan Allah kelak patut kita contohi. Mari kita hisab diri kita, apa yang kita telah lakukan untuk agama dan umat islam sebagai hujah dan bukti kepada Allah kelak.

Sabda rasulullah:

من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم

sesiapa yang tidak mengambil berat dengan hal muslimin, maka dia bukan dari kalangan mereka.

Jadi ikhwah, jika kita tidak dapat menjadi sehebat Umar dan sepandai Muhammad Al-Fatih, kita masih mampu menjadi rantai-rantai yang menyambung perjuangan mereka. Agar apabila islam tertegak kembali sesuatu hari nanti, kita mampu tersenyum bangga menyaksikan kemenangan itu tercapai atas usaha kita bersama. Moga perjuangan dan pengorbanan itu menjadi bukti dan hujah kita di hadapan Allah kelak amin…

Jom kita cakna!

ya Allah, jika engkau terima pengorbanan kami ini, maka terimalah kami sebagai tetamu-Mu…amin.

from inside

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s