Pengemis Bisu

Posted: September 16, 2008 in Life is Real

Berpakaian compang-camping, si pengemis berlari-lari anak mengejar pejalan-pejalan sekitar lorong yang kadangkala suram, dan kadangkala penuh dengan manusia yang pelbagai ragam. Ada yang bersimpati namun tidak menghulurkan apa-apa, ada juga yang malah tidak berperi dan memaki-maki si pengemis yang kelaparan. Kegembiraan jelas terpancar di wajah tatkala ada yang memberi walau sebutir tamar.

Ingin disebutkan di sini, bukanlah kisah si penderma itu yang ingin dijadikan iktibar, tetapi kisah si pengemis yang meminta dalam keadaan dia seorang yang tidak mampu berkata-kata, yang tidak tergerak lidahnya akan berpujangga memuja-muja agar diberikan ganjaran. Namun itulah yang diusahakannya, dalam lelah berbicara, mampu berbuat usaha untuk beroleh apa yang dihajatkannya.

Sebegitu juga kita dengan Sang Pencipta, kita mampu bermadah berpuitis meminta-minta kepada-Nya sepanjang hari sepanjang usia, namun ke manakah gerak laku perbuatan kita? Adakah cukup sekadar menadah tangan menutur bicara andai suruhan dan larangan-Nya belum terlaksana? Lihatlah si Pengemis bisu, bukan kata-kata yang dijadikan sandaran tetapi gerak usaha dan penat lelah yang akhirnya akan membuahkan hasil tak terhingga.

Sejenak mendiam, sekilas pandang.. Cukupkah usaha? Adakah setiap tadahan doa itu disertakan dengan perbuatan dan rasa tawakal yang amat tinggi kepada-Nya? Koreksi diri, hiasi peribadi.. Jangan sampai terpalit kehinaan ke atas diri hanya kerana kelemahan yang kecil yang mampu diperbaiki.

Benar doa itu senjata bagi seorang muslim, namun sertakan usaha dan tawakal sebagai perisai agar tidak mudah dipermainkan oleh musuh Allah, syaitan yang durjana.

Apabila tiada di dunia ini melainkan orang-orang yang memerlukan, maka orang yang paling kaya di kala itu ialah orang yang paling redha dengan setiap kurniaan Allah S.W.T.
Saidina Ali karramallahu wajha

Wallahua’lam

Jackster

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s