Kembali ke Pangkuan-Mu

Posted: September 14, 2008 in Life is Real

Sering hati ini pilu mentafsir kelemahan dan kehinaan diri, kerapkali hadir di dalam jiwa rasa tidak layak untuk mendapat segala limpah kurnia-Mu, tidak sesekali kurasakan tenang melayari bahtera hidup yang penuh onak tatkala cebisan hati ini gagal menghadirkan Engkau pada segenap kehidupanku.

Setiap yang bernyawa pasti akan dikembalikan kepada Zat Yang Maha Pencipta yang menjadikan sekalian alam sebagai lambang kemegahan dan keagungan. Tiada yang dapat melarikan diri malah hati yang tenang sempurna pasti menanti-nantikan saat pertemuan kembali bersama Cinta yang Agung, dan menunggu-nunggu saat untuk meluahkan rasa rindu yang amat membara setelah sekian lama dibebani ujian dan cabaran di dunia.

Pengakhiran itu satu permulaan, menjadikan kematian sebagai matlamat hidup di dunia merupakan sesuatu yang perlu bagi kita untuk mencapai satu tahap yang tidak mampu didaki tanpa usaha yang tinggi. Dijadikan mati itu indah bagi mereka yang beriman kerana mati itu sebagai wasilah untuk kembali kepada Allah, dan mati itu sebagai jalan yang hakiki ke arah kehidupan yang abadi bersama Rasulullah. Tidaklah kematian itu satu kesengsaraan, jika dihayati dan diteliti kematian itu tidak lebih sekadar satu perkara yang pasti berlaku, dan kehidupan selepas kematian itulah yang dijadikan sandaran bagi mereka yang beriman.

Hati ini kelam dan suram jika tidak sentiasa disibukkan dengan mengingati Allah, malah akan menjadi kaku dan mati seandainya dibiarkan tanpa disinari nur Ilahi. Sebagaimana manusia itu gentarkan mati, sebegitulah harusnya seseorang itu rasakan tatkala hatinya di ambang kejatuhan dari tebing yang tinggi. Rasa berjauhan dari Allah adalah satu rasa yang amat menyedihkan, rasa ditinggalkan dan tidak bersama-sama mereka yang berada di jalan Allah malah amat memeritkan.

Ku serahkan kembali hatiku ini kepada-Mu Ya Allah dengan penuh keikhlasan dan kerendahan diri, ku palingkan kembali wajahku ke arah-Mu Ya Allah, dan kuharapkan keredhaan-Mu kembali menyinari diriku Ya Allah.

Jackster

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s