Kisah 4 Orang Botak di Masjid Nabawi

Posted: July 20, 2008 in Da'wah Kreatif

Kisah 4 orang botak di masjid Nabawi

Alkisahnya,satu hari, berlaku lah peristiwa melibatkan 4 orang botak yang macho…kisah yang berlaku antara si Bijak,Si hensem,Si baik hati, dan si Macho..(bukan nama sebenar)

Dalam trip umrah bersama Kit-Kat Travel,setibanya rombongan umrah tersebut ke Madinah, keempat-empat sekawan ini pun terus lah mengangkat beg dan bawak masuk dalam hotel dan terus la berjalan menuju ke arah Masjid Nabawi..

Tapi,dalam perjalanan,tiba-tiba timbul satu pertanyaan “betul ke ni jalan pergi ke masjid Nabawi?”

Dengan penuh yakinnya,si bijak menjawab,”Jalan jer,nanti insyaAllah jumpa masjid Nabawi..tadi aku nampak masjid arah ni dalam bas..”

Selepas 15 minit berjalan kaki,akhirnya 4 sekawan ni berjaya jugak la sampai ke masjid nabawi buat kali pertamanya…Alhamdulillah time tu betul2 xlama lepas solat Isya`,so, masjid bukak lagi..Jadi nak dijadikan cerita,keempat2 sekawan ni,si bijak,si macho,si hensem dan si baik hati pun menunaikan solat isya` yang tak ditunaikan lagi..

Lepas solat,seperti yang dirancang,4 orang ni nak pergi menziarah makam Nabi kita,Muhammad SAW..tapi,kali ni,si macho kata dia tak nak ikut dulu..ungkin letih kot,sebab jarak dari tempat 4 sekawan ni solat ke makam nabi dalam 200 meter..jauh jugak tu..

so,waktu si baik hati nak ambik selipar nya kat rak selipar no 312,si hensem pun kata “Si baik hati,waktu nak balik nanti la ambik selipar tu,ada masa lagi”..Si baik hati pun setuju dengan cadangan tu..Si bijak pun ikut juga dengan cadangan tu..

Jadi berjalan la ketiga2 orang ni menuju ke makam nabi..Alhamdulillah,lepas memberi salam kepada nabi Muhammad,saidina abu bakar dan saidina umar,ketiga-tiga orang ni try la masuk rhaudah,diriwayatkan oleh Abu hurairah, Rasulullah bersabda;

“antara rumahku dan mimbarku adalah taman daripada taman-taman syurga..”(shahih bukhari)

memang time tu hampir pukul 1130 malam,ramai nya umat manusia di rhaudah tu memang susah nak digambarkan..Tu tak kira waktu tengah hari..masyaAllah ramai..waktu 1130 malam pun dah tunggu setengah jam nak dapat tempat..Tapi disebabkan azam nak dapatkan berada di salah sebuah taman syurga,akhirnya dapat jugak ketiga2 sahabat ni solat kat situ..

Lepas keluar dari rhaudah,3 budak botak ni cadang nak balik la,sebab keletihan perjalan dari mekah ke madinah yang dekat 6 jam..

Tapi,takdir tuhan,pintu masjid nabawi dah tutup..huhu..tak leh la nak masuk nak ambik selipar..tanya polis yang jaga kat situ,polis tu bgtau guna pintu depan..Jadi dengan keazaman nak ambik selipar,ketiga2 budak botak ni terpaksa la tawaf masjid nabawi ikut jalan luar dengan berkaki ayam..untuk pengetahuan,pintu masjid nabawi tutup beberapa jam lepas solat isya`..

sampai kat pintu depan,pak cik polis kata,tak leh masuk dah..sebab dah tutup..

dengan penuh kesedihan,tiga2 budak ni pun balik la berkaki ayam..

Kesian arab tengok budak msia kaki ayam jer balik hotel..tapi,apa kan daya,dah nasib badan..akhirnya,untuk mengubat hati yang lara,maka, si baik hati dan si hensem pun membeli selipar jepun dengan harga 5 riyal..selipar jepun pun 5 riyal…tinggi betul inflasi kat situ..huhu..xper ah,yang penting ada selipar..

ni lah antara kisah menarik aku waktu umrah,yang mana satu aku dalam watak tu?dirahsiakan..hehe..

Comments
  1. guildhunterz says:

    mnarik giler..
    fuyoo..

    *blink2*

  2. maroonApron says:

    wat suspen je…
    memang kebetulan sume botak ke? huhu…

  3. flikflak says:

    hehehe..ahuh menarik..hehe..raudhah mmg selalu full..susah giler nak masuk..kene tggu berjam2..kdg2 mcm x adil..mcm tpt pompuan..diorg pakai sistem negara..klu negara ni bkumpol kat cni n so on..org melayu mmg la ckit..klu org arab mmg la byk..diorg masokkan org yg byk dahulu..org melayu mmg x masok2 la..huish..tapi..sabar….erm….:)

  4. aryana says:

    hehe..tkperlah..pengalaman la tu kn..
    ilang slipar..hehe..
    ms saya dulu..ayah jahit kantung
    sng bleh buh slpar dlm tuh..
    takder lar nk ilang ke ape..
    ~i love the places!!!!!!!~

  5. khelifi says:

    salam oualikoum a tout le monde islamique ahmed khleifi algerie de bab el oued

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s